بمب افکم f-14 بمب افکم f-14
تاریخ : پنج شنبه 21 فروردين 1393
نویسنده : محمد حسین

 

اف-14 تامکت، جنگنده افسانه ای

نوبتی هم باشه نوبت به هواپیمای مورد علاقه منه هواپیمای که یه جورای از بچگی با اون بزرگ شدم. تنها هواپیمای که قابلیت استفاده از موشک استثنای فونیکس را داراست. یک خلبان ایرانی به نامه داود نژاد با یک رکورد افسانه ای  تونست در جنگ ایران و عراق  یک میگ 25 را از فاصله 180 کیلومتری با موشک فونیکس از بین ببره.

قادر است به طور همزمان 24 هدف را به وسیله سیستم های راداری خود شناسای کرده و با موشک پیشرفته فونیکس 6 فروند از آن ها را نابود کند.

بدون شک دیگر کسی نیست که کوچکترین سررشته از علم هوانوردی داشته باشد، اما هواپیمای افسانه ای اف-14 تامکت را نشناسد. این جنگنده ی به واقعیت جلوتر از زمان، در حدود سه دهه پیش برای نخستین بار پا به عرصه وجود نهاد و تا امروز هم، حریفی شایسته رقابت با این هواپیمای به یاد ماندنی یافت نشده است. جت فوق پیشرفته ای که به دلیل پیچیدگی آن به «کامپیوتر پرنده» مشهور شده بود، کشورهای زیادی از جمله اسرائیل، یعنی هم پیمان نزدیک آمریکا خواستار دریافت این عقاب تیز پرواز حتی در برابر پرداخت بهای گزاف شدند، اما ایالات متحده این هواپیما را فقط به ایران فروخت.

در سال 1985، هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی مصر در پرواز مصر به لیبی توسط هواپیما ربایان سازمان آزادی بخش فلسطین برای در فشار گذاشتن دولت اسرائیل به منظور آزادی زندانیان سیاسی ربوده شد. به منظور آزادی هواپیمای مسافربری از بند ربایندگان، هفت هواپیمای اف-14 تامکت مامور رهگیری هواپیمای بوئینگ 737 شدند که سه فروند از این هواپیما ها برای دفع خطر احتمالی تهاجم هواپیماهای لیبیایی در نظر گرفته شدند. یک هواپیمای پیش اخطار E-2 از قبل موقعیت دقیق هواپیمای قربانی را مشخص کرده و تامکت ها را بدان سمت هدایت نمود. هواپیماهای تامکت در شرایط سخت پرواز شبانه و سکوت کامل رادیویی و همچنین در حالتی که تمام چراغ های بیرونی هواپیماها خاموش شده بود، به بوئینگ 737 قربانی نزدیک شدند. هواپیماهای F-14 به گونه ای جالب در جلو، عقب و طرفین هواپیمای بوئینگ 737 قرار گرفتند و پس از ثبات موقعیت، تامکت ها تمام چراغ های خود را روشن کرده و ارتباط رادیویی خود را با خلبان بوئینگ 737 برقرار نمودند. هواپیمای تروریست ها به شیوه ای بسیار غافلگیر کننده رهگیری شده و تا فرودگاهی در ایتالیا اسکورت شد.پس از فرود، گروه های پلیس هواپیما را احاطه کرده و تروریست ها را با موفقیت دستگیر نمودند.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
سلام مرسی که به وبلاگ من سر زدید لطفا پس از مشاهده ی مطالب نظر دهید تا مشکلات وبلاگم را بر طرف کنم مرسی